Befejeződött a MÁV Zrt. megrendelésére indult, „Kisvárda állomás utazási színvonal javítás II. ütem” projekt, sikeresen lezárult június elején a műszaki átadás.

A munka elvégzésére 2017. decemberében kötött vállalkozási szerződést a HOMLOK Zrt., a munkaterület átadására és a tényleges kivitelezési munka megkezdésére 2018. tavaszán került sor.

Kisvárda vasútállomás fejlesztése időben két külön ütemben valósult meg. Az I. ütemben megépült egy a 38 férőhelyes parkoló 2016-2017-ben. A felújítás második ütemében került sor többek között az állomás vágányhálózatának módosítására, egyes vágányok elbontására, a régi harmadik vágány új geometriájú építésére, peron és aluljáró létesítésére.

A projekt a Homlok Zrt. generál kivitelezésében valósult meg, alvállalkozók bevonásával. A pályaépítési munkák 2018. tavaszán kezdődtek, átépült a végponti állomásfej, új egyszerű és átszelési kitérők épültek be modern váltóállító készülékekkel és váltóhajtóművekkel. Átalakult a felsővezetéki rendszer is, igazodva a megváltozott vágánygeometriához, így új oszlopok és keresztmezők épültek. A felsővezetéki hálózat mellett a biztosítóberendezési rendszer is átalakult, és a meglévő D55 állomási biztosítóberendezés kiegészült az állomáson történt változásokkal, építésekkel.

A 2019-es év nagyon kemény volt ezen a projekten, de a munkát végül siker koronázta és 2019. június 14-én forgalomba helyeztük Kisvárda vasútállomás új I. vágányát, majd 2019. június 25-én az állomás új II. vágányát is. Ezzel egyidejűleg az utasok használatba vehették az akadálymentes kialakítású utasperont is, a vasúti forgalom pedig azóta korszerű, új kitérőkön és állomási vágányokon bonyolódhat.

A vágányépítési munkákhoz kapcsolódóan feladat volt a kiegészítő létesítmények építése is. A vágányok víztelenítéséről korszerű szivárgórendszer gondoskodik, a kábelalépítményi rendszer pedig úgy került kialakításra, hogy biztosítsa a lehetőséget további fejlesztésekhez.

A kivitelezői munkának volt egy másik nagy eleme is, nevezetesen a gyalogos – kerékpáros aluljáró megépítése, mely a város két részét köti össze a vasúti vágányok alatt. Az aluljáró az utazóközönség számára akadálymentes eljutást biztosít a peronon át az állomás épületéig.

A munka műszaki átadása 2020. május elején kezdődött és szerencsére az átadás befejezéséig sikerült valamennyi szerződéses feltételt teljesítenünk, így az június első napjaiban sikeresen lezárult. Néhány számadat a projekt 2,5 éves történetéből, ami jól szemlélteti az elvégzett munka nagyságát:

  • 2511 méter vágányépítés és 4 kitérő beépítése;
  • 300 méter hosszúságú peronépítés;
  • 2545 méter hosszban szivárgó építése;
  • 10217 tonna zúzottkő került beépítésre;
  • 292,21 méteres aluljáró megépítése, melyből az alagút hossza 99,45 méter;
  • 4839 köbméter beton beépítése;
  • 4960 négyzetméter szigetelés építése;
  • 2000 méter felsővezetéki hosszlánc beépítése és 12 db felsővezetéki acéloszlop felállítása;
  • 1 személyfelvonó komplett megépítése;

A projekt összességében nagy kihívást jelentett nem csak végrehajtási, hanem irányítási szinten is, rengeteg váratlan helyzettel, akadályozó tényezővel kellett megbirkózni az eltelt 2,5 év alatt. Összetett, nehéz projekt volt, de a képek önmagukért beszélnek.