Végéhez értek a Szabadbattyán és Balatonfüred között mintegy 55 km-es vonalszakaszon megvalósuló villamosítási munkálatok. A dízelvontatás megszűnésével komfortos, környezet- és utasbarát közlekedés jött létre, ezzel együtt az északi és a déli part megközelítése a kiszámítható vasúti menetrend és csökkenő menetidő miatt még gyorsabbá vált.

A fejlesztés átfogó célkitűzése a környezetbarát és biztonságos vasúti közlekedés vonzóbbá tétele az igényeknek megfelelő szolgáltatás korszerűsítésével, az utazási idő csökkentésével. A vonalszakasz villamosításának, felújításának, az érintett állomások és megállóhelyek utasforgalmi beavatkozásainak eredményeként megvalósul a gyors és környezetbarát villamosított vasúti kapcsolat. Az Észak-Balaton kiemelt turisztikai térség elérhetősége, valamint közösségi közlekedés szolgáltatási színvonala jelentősen javul.

A beruházás keretében az 55 km-es vonalszakasz villamosítása és Szabadbattyán alállomás átépítése, valamint bővítése valósult meg. A fejlesztés tartalmazta Polgárdi, Balatonkenese, Balatonfűzfő és Alsóörs vasútállomások akadálymentesítését és átépítését – így például 55 cm magas peronok épültek, megtörtént a teljes vágányhálózat és a kitérők cseréje, korszerűsödött az utastájékoztató rendszer, megújult a térvilágítás, és a biztosítóberendezést is átalakították. Balatonfüred állomáson a mozdonycserék gördülékenyebb lebonyolításához szükséges villamosított csonkavágány épült

Alsóörs állomáson új felsővezetéki járműtároló épült, amely épületben fog állomásozni a vasútvonal karbantartási munkáihoz használatos felsővezeték szerelő-karbantartó jármű. Az épület vágánykapcsolata az állomási vágányok kiépítésével együtt valósult meg.

Emellett megtörtént a teljes vonalszakasz fenntartási vágányszabályozása, a lokális pályahibák megszüntetése.

Átépült az 1909-ben átadott Csittényhegyi alagút is, ahol a villamos vontatás miatt a pályaszint mintegy 25 cm-es süllyesztésére volt szükség, így az áramszedős járművek is áthaladhatnak.

A vasúti munkák mellett a szabadbattyáni vontatási transzformátor alállomás fejlesztési munkálatai is elkészültek. A vontatási energia biztosításához új tápvezeték épült ki a betápláló fázishatárig, ezzel a vasútvonal 2×25 kV-os táplálási rendszere biztosíthatóvá vált egészen Balatonfüredig.

Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára kiemelte: A kormány az elmúlt időszakban összesen több mint 300 milliárd forintot fordított közlekedésfejlesztésre a Balaton térségében. Már előkészületben van az észak-balatoni vasútvonal korszerűsítésének folytatása, az összesen mintegy 106 kilométeres Balatonfüred – Tapolca – Keszthely és Tapolca – Ukk vonalszakaszok felújítása, villamosítása is. A távlati cél a Balaton teljes körbejárhatóságának megteremtése környezetbarát, a tájba illeszkedő vasúttal. A kormány a továbbiakban is százmilliárd forintos nagyságrendben támogatja a balatoni közlekedés fejlesztését.

Bóka István, Balatonfüred polgármestere elmondta: A mobilitás, a személyautók számának növekedése óriási kihívás elé állította a régió közlekedését. Az Észak-Balatonon végrehajtott közlekedési beruházások jelentős változást hoztak abban, hogy hogyan lehet elérni a környező településeket. Az infrastrukturális fejlesztések több perccel és több kilométerrel rövidítették le az utat. A hosszú távú célunk azt volt, hogy minél gyorsabban és minél kényelmesebben, szép állomásokon, kényelmes járműveken lehessen kötött pályán is közlekdni Balatonfüred és a főváros között.

Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója hozzátette: Az idei szezonban csaknem kétszer annyi járat fog közlekedni, a Balatonra. A part menti utazások is könnyebbé válnak, és egyes településekre akár 20 perccel is rövidül a menetidő. Holnap reggel indul el először KISS emeltes motorvonat Fonyódra, a hétvégente közlekedő járatokkal Szolnokról és a ceglédi vonal forgalmasabb állomásairól, valamint a Dunakanyarról Szob és Vác térségéből lehet lejutni a déli partra. Egész nyáron igénybe lehet venni a tavalyról ismert Balaton 24 és 72 napijegyeket, melyekből az idei évben június 10-ig már 2400 darabot értékesítettünk. Ezen jegyek kiterjesztései a Balaton 24/72 Duo napijegyek, melyekkel a Volánbusz 123 helyi járata is igénybe vehetők.

Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese hangsúlyozta: Terveink szerint nem állunk meg Balatonfüreden, megyünk tovább a tervezéssel a Balatonfüred-Tapolca-Keszhely, Tapolca-Ukk szakaszok irányába. A NIF Zrt. kiírta ezen szakaszok villamosításának tervezésére irányuló közbeszerzését, jelenleg a beérkezett ajánlatok kiértékelésénél tartunk. A Tervező feladata lesz valamennyi szakág engedélyezési terveinek elkészítése, a kivitelezés megkezdéséhez szükséges valamennyi hatósági engedély beszerzése, a kivitelezésre vonatkozó tenderdokumentáció műszaki köteteinek elkészítése. A villamosítási munkák mellett elkészítettük egyes balatoni vasútállomások felvételi épületei illetve állomási előterei rekonstrukciójának terveit is, remélhetőleg idén ősszel megkapjuk a szükséges forrást ezekre a fejlesztésekre is, így teljeskörűen megújulhat a balatoni vasúti közlekedés arculata.

Kontrát Károly, a Veszprém megyei 2. sz. országgyűlési egyéni választókerület országgyűlési képviselője elmondta: Örülök, hogy ennek a beruházásnak az átadására sor kerül, hiszen fontos lépés ez a közösségi közlekedés fejlesztésében. Immáron másfél óra alatt vált megközelíthetővé a Balaton Budapestről és vissza, ami a helyiek, a turisták és a vendégek számára is fontos. Elindul a szezon, bízom benne, hogy sok olyan vendéget vonzz majd a Balaton, akik a vasutat fogják igénybe venni a lejutáshoz.

A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában uniós és hazai forrásból valósul meg.

Fotók: HOMLOK Zrt.

Forrás:

https://nif.hu/2021/06/befejezodott-a-szabadbattyan-es-balatonfured-kozotti-vonalszakasz-villamositasa/

NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.